Subject: FW: Vastus päikesepaneelide kustutuse päringule
From: Üllar Aun <[email-masked]>
To: Päästeamet <[email-masked]>
Cc: "Ivar Frantsuzov" <[email-masked]>
Date: Sun, 25 Aug 2024 22:11:07 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere

Ilmselt ei ole allolev e-mail läbi tulnud.

Saadan meili uuesti, loodan et saate alloleva osas jagada infot.

Tervitades

Üllar Aun

Portfolio Technical Advisor

NUVE Partners
www.nuve.ee <http://www.nuve.ee>

Mobile: +372 51 39 217
Address: Kentmanni 4 | 10116 Tallinn | Estonia

From: Üllar Aun
Sent: reede, 16. august 2024 13:50
To: Ivar Frantsuzov <[email-masked]>
Subject: RE: Vastus päikesepaneelide kustutuse päringule

Tere

Veelkord tänud alloleva selgituse eest PV paneelide tuleohutuse teemal.

Meeskonna sees tekkis vahepeal diskussioon, et kuidas peaksime enda objekte 
ette valmistama teavitustahvlite jms, et meil on olemas objektil PV 
paneelid.

Ja teine teema, et kus peab olema paneelide turvalüliti (nt normide 
kohaselt) ja/või kus on kõige loogilisem koht, et ta oleks.

A´la tuletõrje automaatika pea puldi juures või pääsu juures katusele?

Tervitades

Üllar Aun

Portfolio Technical Advisor

NUVE Partners
www.nuve.ee <http://www.nuve.ee>

Mobile: +372 51 39 217
Address: Kentmanni 4 | 10116 Tallinn | Estonia

From: Ivar Frantsuzov
Sent: teisipäev, 16. juuli 2024 10:22
To: [email-masked]' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vastus päikesepaneelide kustutuse päringule

Tere

Vestlesime läbi telefon 15.07.2024 ning andsin väikse ülevaate 
päikesepaneelide kustutuse teemal.

Alustan konsultatsiooni teemal. Teil on võimalik broneerida aeg 
konsultatsiooniks selles keskkonnas 
https://www.rescue.ee/et/broneeri-aeg-inspektori-vastuvotule

Teiseks kirjutan natuke päikesepaneelide kustutusest (räägin läbi 
praktiliste kogemuste)

Kõik elektrilised seadmed mis on kustutuse ajal pinge all kujutavad 
Päästjatele suurt ohtu kas otseselt või siis kaudselt (näiteks läbipõlenud 
juhe vastu päikesepaneelide kandekonstruktsiooni). Sellises olukorras Me 
saame kustutada, aga peame seda tegema eemalt ja keskenduma rohkem 
kaitsmisele kui ründavale kustutustaktikale. Saame olla kas hoone katusel 
või siis kasutame redelautosid mille peat suunata kustutusvett 
põlengukolletesse või siis piirata tulelevikut.

Oleme kokku puutunud mõningate päikesepaneelide elektrisüsteemide 
põlengutega ning need edukalt lahendanud. Väga palju sõltub koha pealt 
saadud infost kui päikesepaneelide elektrisüsteemide ehituslikust eripärast. 
Alati on hea kui omanik suudab anda Meile kontaktiks isiku kes teab antud 
päikesepaneelide elektrisüsteemide koht täpset infot.

Näiteks eelmise aastal Saaremaal tekkis olukord kus torm pillutas laiali 
päikesepaneelid ning meile anti hea ülevaade mis tüüpi paneele on kasutatud 
ja koostöös saime ohtlikult rippuvad paneelid eemaldada ohutute töövõtetega. 
Samuti on omanikud näidanud elektrisüsteemi asukohti, mis on olulised 
edukaks päästetöö läbiviimiseks. Oleme eraldanud päikesepaneelide 
juhtmestiku vahelduvvoolu inverterist, mis põles ning seejärel saime pinge 
maha ning kustutada. Päikesepaneelide enda põlemist pole täheldanud pigem 
ongi probleemkohad kus on juhtmestik ja muud elektripaigaldised. Päästetöö 
seisukohalt ongi väga oluline hea ja täpne info ning hea juurdepääs 
elektripaigaldistele või nende osade pinge alt vabastamise lihtsus. Kahjuks 
on süsteeme erinevaid ja läbi aja on püütud süsteeme arendada ja ohutumaks 
muuta põlengute osas. Selle ei saagi anda ühtset kindlat vastust kuidas 
täpselt käituma peab.

Oleme kokku puutunud ka päikesepaneelide süsteemiga kus  on 
energiasalvestuseks kasutatud akude lahendusi. Akude juures on omad ohud ja 
omad väljakutsed kuidas teostada vajalikke kustutustöid. Kahjuks akul on 
võime iseseisvalt põleda ning ka hiljem süttida (isegi peale edukat 
kustutusööd). Kunagi ei saa määratleda ära kas ja kuidas akud põlengus 
käituvad. Võib juhtuda, et akud plahvatavad ja võivad tekitada hoone 
konstruktsioonidele kergemaid kahjustusi.

Akude juures on väga oluline nende korrektne hooldamine kui seisukordade 
jälgimine (akude sisemised temperatuurid). Akude kustutamine objekti 
töötajate poolt on keeruline kuna antud põleng võib olla väga intensiivne 
ning alati eraldub sealt ohtlikke gaase/suitsu (aku põleng võib areneda 
sekunditega suureks põlenguks). Hetke teadmiste põhjal on akud päästetöö 
mõistes ohtlikumad kui nende laetuse tase on 40% ja rohkem. Akus endas on 
põlevmaterjal olemas, põlengu faasis suudab ise toota hapnikku (Liitiumioon 
akud) ning temperatuur on see mida Pääste saabki mõjutada kustutustöödega. 
Siinkohal kehtib see iga liitiumioon aku kohta olenemata selle suurusest 
(telefoni-, elektri tõukeratta – vms aku suurusest).

Kõige kindlam on lasta paigaldada standarditele vastavaid päikesepaneelide 
süsteeme pädevate iskute/firmade poolt kes tunnevad seda süsteemi, 
regulaarselt hooldada, jälgida süsteemide toimivust ekspluatatsiooni ajal 
ning olla pidevas koostöös paigaldajaga või hooldusfirmaga kes süsteeme 
haldab, et tava kasutuse ajal oleks võimalikud probleemkohad teada ja 
likvideeritud. Pigem ongi probleemid tekkinud kas isealgatuslikust 
paigaldusest/hooldusest või vigastada saanud elektripaigaldistest. Kahjuks 
tekib inimestel petlik tunne, et süsteem on justkui hooldevaba ning ei nõua 
väga hooldusi. Näiteks peale tormi vaadata päikesepaneelide seisukord üle, 
jälgida kas linnud ei tee pesasid oluliste elektripaigaldiste peale kus on 
oht jahutusele vms olukorrad.

Samuti ei lasu Päästeametile kohustus utiliseerida/transportida 
ebastabiilset akut või seda stabiliseerida (kustutusvannis). Omanik on 
seadme omanik ning ka ohtlikuaine (aku vms) omanik kelle lasuvad seadusest 
tulenevad kohustused. Eestis on olemas firmad kes käsitlevad ohtlikke aineid 
ning omanik peab ise enda jaoks läbi mõtlema kas ja kui kiiresti saab 
süsteemid taastada või riske maandada (kindlustus vms lahendus).

Päästeametil on ka katsetuseks võetud spetsiaalsed päikesepaneelide 
kattematerjali lahendus millega saame ka vähendada ohtlike olukordi 
päästetöö läbiviimseks.  Tegemist spetsiaalsete kustutitüüpi süsteemidega 
millega saame paneelidele tekitada kattematerjali, et paneel ei saaks toota 
elektrienergiat (hiljem saab ka paneelidelt selle eemaldada ja terved 
paneelid on kasutuskõlblikud).

Vabandame kui Teil tekkis tunne peale päästemeeskonnaga vestlust, et 
paneelide põlengute korral Me ei saa kustutada. Samas kõik 
elektripaigaldised on potentsiaalne oht Päästjale kustutus- ja päästetöö 
läbiviimisel.  Hetke praktika on näidanud, et päikesepaneelisüsteeme saab 
kustutada edukalt aga päästetöö kiirus ja efektiivsus sõltub olukorrast ja 
saadud infost mille alusel koostame vajalikud tegevused.

Lugupidamisega

Ivar Frantsuzov

Päästetöö osakond

+372 55 673 284